Allmänna villkor

PRAG AIRPORT TRANSFERS, sro

Detta är de allmänna villkoren för PRAGUE AIRPORT TRANSFERS, s.r.o.,
med säte på Velvarská 1701/25, Prag 6, postnummer: 160 00, Företagsregistreringsnummer 27593622.

En kund som använder tjänsterna från PRAGUE AIRPORT TRANSFERS, sro, med sitt säte på Velvarská 1701/25, Prag 6, postnummer: 160 00, ID: 27593622, accepterar till fullo dessa villkor genom att underteckna beställningen eller avtalet eller placera en beställning online via hemsidan. Bekräftelse av en beställning förklarar uttryckligt samtycke till de villkor som beställningen eller fraktavtalet hänvisar till. En kund som inte håller med om dessa villkor har inte rätt att ingå något avtal med företaget eller att göra en beställning via företagets webbplats.

Om inte annat avtalats tillhandahålls alla transporttjänster och förmedling av dessa tjänster uteslutande av registrerade taxibilar utan taxameter enligt lag nr 111/1994 Coll., On-Road Transport, enligt avsnitt 21 (4) baserat på ett tidigare skriftligt avtal, och för vagnar med flera säten med en kapacitet på över nio personer, inklusive föraren, som tillfällig passagerartransport på väg.

Dessa villkor behandlas i enlighet med relevanta bestämmelser i lag nr 89/2012 Coll. i civillagen.

Skyddet av personuppgifterna för företagets kunder genomförs efter ändringen av lag nr 101/2000 Coll. om skydd av personuppgifter och den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR).

  1. Grundläggande villkor

1.1 Företaget - företaget är transportören eller förmedlaren av transporten av PRAGUE AIRPORT TRANSFERS, s.r.o., med säte på Velvarská 25, Prag 6, postnummer: 160 00, ID: 27593622, som tillhandahåller eller arrangerar transport och andra tjänster baserade på dessa affärsvillkor för kunden.

1.2 Kunden - en person eller ett företag som använder företagets tjänster baserat på en beställning eller ett avtal, med förbehåll för dessa affärsvillkor.

1.3 Villkor - de villkor enligt vilka företaget tillhandahåller sina transport- eller förmedlingstjänster till kunden; det oumbärliga villkoret för att använda företagets tjänster är kundens uttryckliga samtycke till dessa villkor.

1.4 Tjänsten/Transporten - den faktiska transporten eller förmedlingen av Transport, resetjänster eller andra Kundtjänster som utförs eller förmedlas av Bolaget.

1.5 Chauffören – Föraren är anställd hos PRAGUE AIRPORT TRANSFERS, sro, eller en kontraktsförare med vilken PRAGUE AIRPORT TRANSFERS, sro, arrangerar en transporttjänst

1.6 Kunders personuppgifter - personuppgifter som i samband med beställning eller genomförande av Bolagets verksamhet för Kunden kommuniceras av Bolagets Kund.

  1. Privata kunduppgifter och hantering av dessa data

2.1 Bolaget använder Personuppgifter om Kunder som Kunderna kommunicerar till Bolaget för att tillhandahålla sina Tjänster till Kunderna i syfte att på ett korrekt sätt säkra och implementera Tjänsten.

2.2 Personuppgifter samlas in, registreras och hanteras i enlighet med relevant EU-lagstiftning, särskilt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och lag nr 101/2000 Coll. om skydd av personuppgifter.

2.3 Genom att godkänna dessa villkor och kryssa i samtycke till behandling av sina personuppgifter på den relevanta ordern, ger kunden företaget uttryckligt samtycke till behandling, hantering och lagring av de personuppgifter och andra uppgifter som kunden, eller en person som de bemyndigat, tillhandahåller företaget.

2.4 Kunden ger sitt samtycke till att Bolaget behandlar dennes personuppgifter och andra uppgifter på obestämd tid, men endast för att utföra de tjänster som Kunden beställt av Bolaget (passagerar- och bagagetransport). Bolaget är skyldigt att avyttra de personuppgifter som Bolaget inte längre behöver för att utföra beställningen.

2.5 Kunden samtycker till att använda hans/hennes Personuppgifter och andra uppgifter endast under förutsättning att de villkor som enligt lag gäller för hantering av sådana Personuppgifter och andra uppgifter strikt följs.

2.6 Företaget är skyldigt att behandla personuppgifter och andra kunduppgifter endast i den utsträckning som är strikt nödvändig och endast i den utsträckning som företaget behöver sådan data för att korrekt utföra sina aktiviteter och tillhandahålla sina tjänster till kunden.

2.7 Kunden samtycker till att om han inte håller med företagets villkor för användning av hans eller hennes personuppgifter och andra uppgifter, har han inte rätt att använda företagets tjänster för att avvisa eller inte använda dem.

2.8 Företaget förbinder sig att tillhandahålla Personliga och andra Kunduppgifter, både i elektronisk form och på papper. För detta ändamål har Bolaget utsett en ansvarig person för att säkerställa korrekt hantering av Kundernas personuppgifter.

2.9 Skydd av personliga och andra kunduppgifter ska utföras av företaget inom ramen för dess interna, juridiska och administrativa åtgärder, i synnerhet enligt dess egna interna direktiv om skydd och hantering av kunders personuppgifter, och ska inte använda tjänster från tredje part och företag för att säkerställa hanteringen av personliga och andra kunduppgifter.

2.10 Bestämmelser för skydd av personliga och andra kunders uppgifter ska gälla både för kunden som fysisk person samt för mellanhänder, juridiska personer och företagare som utför order och överföring av personuppgifter från företagets kunder i syfte att beställa dess tjänster.

2.11 Bolaget är ansvarigt för skador som orsakas kunder genom att bryta mot deras skyldigheter vid hantering av deras personuppgifter. Förutsättningen för att kräva skadestånd från Kunden är dock att göra ett klagomål i tid och ett klagomål om pliktbrott från företagets sida. Klagomål måste motiveras, med en överträdelse av företagets skyldigheter helt och ovillkorligt bevisad, och kravet måste erkännas av företaget.

2.12 Bestämmelserna om skydd av personuppgifter och andra uppgifter om kunder gäller både den beställande fysiska personen och mellanhänder, juridiska personer och entreprenörer som utför beställningar och överför personuppgifter om kunder till företaget i syfte att beställa dess tjänster.

2.13 Bolaget är ansvarigt för skada som åsamkas Kund på grund av att Bolaget brustit i sina skyldigheter vid behandling av Kundens personuppgifter. En förutsättning för Kundens rätt till skadestånd är dock att Bolaget i rätt tid reklamerat och gjort gällande att Bolaget brustit i sina skyldigheter. Kravet måste vara motiverat, överträdelsen av företagets skyldigheter måste bevisas helt och utan tvekan och företaget måste erkänna kravet.

2.14 Företaget respekterar din rätt att känna till dina personuppgifter. På begäran kommer vi att tillhandahålla detaljerad information om de personuppgifter vi samlar in om dig, syftet med insamlingen och i vilken utsträckning de används, vilket ger dig kontroll över dina uppgifter.

2.15 Om personuppgifter om Kunden lämnas till Bolaget av tredje man (boendeanläggning, resebyrå, agent etc.) ska Bolaget behandla sådana uppgifter på samma sätt som om Kunden själv hade lämnat dem till Bolaget. Bolaget är dock i detta fall inte ansvarigt för sådan tredje mans hantering av personuppgifter.

2.16 Kunden har rätt att när som helst återkalla sitt samtycke till behandling av sina personuppgifter. Återkallandet av samtycke ska lämnas skriftligen till Bolaget. Vid ett korrekt återkallande av samtycke återkallar Kunden även samtycke till tillhandahållande av tjänsten. I samband med att Kunden frånträder tjänsten påverkas inte Bolagets rätt till ersättning för eventuella skador som orsakats.

  1. Garanti för ersättning och skadeståndsansvar

3.1 Bolaget är ansvarigt gentemot Kunden för skada eller olägenhet om Bolaget eller dess anställd direkt eller indirekt orsakar skadan. Om Kundens transport förmedlas av annan transportör är transportören ansvarig för skada som orsakas av att denne utför transporten och Kunden accepterar dennes transporttjänst genom att stiga ombord på dennes fordon.

3.2. Kunden tar hänsyn till att han inte har några ansvarskrav i dessa händelser:

  • Det uppstod en försening under transporten, antingen initialt vid kundens ankomst eller under själva transporten, på grund av force majeure. Force majeure definieras som ett ingripande av en naturkatastrof, väder, väderförhållanden, en bilolycka som inte orsakats av företagets förare eller en förare av en mellanliggande transportör, vägstockning orsakad av vägreparationer eller annan kommunikation, eller förseningar orsakade av myndigheter eller administrativt ingripande – poliser m.m.
  • Det har skett en försening av Transporten på grund av Kunden eller annan beställare (resebyrå, hotell, researrangör etc.), till exempel genom att inte anlända vid överenskommen tid till överenskommen plats.
  • Kundens egendom eller hälsa har skadats till följd av en trafikolycka som inte har orsakats av bolagets eller en förmedlande transportörs förare utan av en annan förare, ett djur eller en person.
  • Det har uppstått skada på kundens egendom, hälsa eller liv på grund av en manöver som föraren tvingats göra under transporten för att förhindra mer betydande skador eller konsekvenser, såsom behov av plötslig inbromsning på grund av situationen på vägen, skarpa omvägar och sladd, där, om inte annat bevisas, en sådan manöver anses nödvändig, till exempel för att undvika en kollision med ett djur, en man eller ett annat fordon på vägen etc.
  • Skada har uppkommit på grund av kundens eller annan beställares försummelse (t.ex. att bagaget glömts i bagageutrymmet eller att det inte lastats av, förlust av småsaker eller kontanter under transporten etc.).

3.3 Om Kunden orsakas skada på grund av att uthämtning sker vid en annan tidpunkt än den som anges i beställningen, har Kunden rätt till ett avtalsvite som motsvarar en schablonersättning upp till högst 2 000 CZK. Skadan måste dock kunna påvisas och styrkas av Kunden, som måste lämna in ett Klagomål i enlighet med dessa Villkor.

3.4 Genom att använda företagets transporter eller genom att använda transportförmedlingstjänster, förklarar kunden uttryckligen att han anser att beloppet av ett avtalsbot på upp till 2 000 CZK som en schablonmässig ersättning för skada orsakad av eller i samband med transporten är helt tillräcklig och håller med om detta belopp. Vid oenighet har Kunden inte rätt att använda Bolagets tjänster och Bolaget är skyldigt att vägra tillhandahålla sådana tjänster.

3.5 Om Kunden avser att kräva skadestånd som överstiger det avtalade vitet om CZK 2 000, är Kunden skyldig att försäkra sig själv i händelse av skada. Denna skyldighet att teckna försäkring mot skada vid personskada har fullgjorts av Kunden genom ombordstigning och Kunden tar fullt ansvar för fullgörandet av denna skyldighet.

  1. Fastställande av tidpunkten för transportens början

4.1 Kunden eller annan beställare erkänner dock uttryckligen att de är skyldiga att förhandla om tidpunkten för kundens avgång, dvs. tidpunkten för transportens ankomst i god tid (till exempel före avgång, början av en annan flygning, etc.), inklusive förskjutning på minst 30 minuter, för att förhindra förseningar för transportören på grund av force majeure, dålig trafik eller vägkomplikationer (olyckor, trafikstockningar och andra trafikbegränsningar).

4.2 Om Kunden eller annan beställare vid fastställande av tid för ombordstigning inte iakttar de ovan angivna begränsningar och tidsreserver som anges i beställningen och därigenom lider skada, har Kunden eller annan beställare inte rätt till ersättning för sådan skada från Bolaget.

  1. Beställningsmetoder

5.1 Vi tillhandahåller alla tjänster baserat på beställningar från Kunden eller annan uppdragsgivare (hotell, resebyrå, researrangör etc.). Beställningar kan göras online via vår webbplats, e-post eller SMS. Avtalet om transport av personer, baserat på tillhandahållande av tjänster från företaget till kunden, skapas baserat på en bindande orderbekräftelse. Denna bekräftelse är ett säkert och bindande avtal som tas emot via SMS, e-post eller webbplats. Bekräftelsen av ordermottagandet i systemet anses inte vara bindande förrän den bekräftas av företaget, i vilket fall kunden också meddelas att han / hon kan använda företagets tjänster först efter att ha godkänt dessa villkor och kryssat för samtycke till hantering av kundens personuppgifter.

Metoder för utförande av order:

- Order skapad av Kunden via hemsidan eller via e-post (förmedlingsuppdrag), där Kunden betalar priset direkt till transportören, som är en tredje part som utför transporten.

- en beställning som Kunden gör via hemsidan eller via e-post, där Kunden betalar priset direkt till det företag som utför transporten.

- en order som skapats genom en partner till Bolaget, t.ex. en resebyrå, ett hotell eller en företagskund, där partnern betalar priset direkt till Bolaget baserat på en månadsfaktura.

Andra former av order är inte tillåtna.

5.2 En order som bekräftats av företaget (eller en del av den) anses vara bindande för båda parter såvida inte de avtalsvillkor som överenskommits vid bekräftelsen bryts. I synnerhet innehållet i beställningen (exakta specifikationer för transporten och antalet personer som transporteras), priset på transporten, betalningsmetoden och samtycke till affärsvillkoren - i synnerhet med det maximala beloppet för avtalsvite och begränsningen av företagets ansvar för de skador som orsakats och realiseringstiden.

5.3 Avtalet ingås på dagen för bekräftelse av beställningen av företagets representant när den träder i kraft. Avtalet ingås aldrig omedelbart före eller vid tidpunkten för transporten. Vid ombordstigning på vagnen påbörjas transporten enligt det tidigare bindande avtalet för transport av passagerare, vilket säkerställer en sömlös fortsättning av tjänsten.

5.4 Bolaget har vidtagit nödvändiga åtgärder för att harmonisera och anpassa sin webbplats och sina beställningsformulär till kraven i relevant EU-lagstiftning och nationell lagstiftning. Det har implementerat de mekanismer som krävs för att informera kunderna, säkerställa deras samtycke till hantering av deras personuppgifter och på ett heltäckande sätt bekanta dem med villkoren för tjänsten.

  1. Betalningsalternativ

6.1 Kontanta medel

Vid kontant betalning av en transfer eller annan tjänst accepterar föraren eller företagets representant endast tjeckiska kronor (CZK) och valutor som är valfria under bokningsprocessen, dvs. brittiska pund (GBP), euro (EUR), amerikanska dollar (USD) och andra. Betalningar i kontanter i utländsk valuta baseras på den aktuella växelkursen för den tjeckiska kronan på dagen för hämtning, fastställd av företaget, inte på den kurs som var aktuell på bokningsdagen.

6,2 Med kredit-/betalkort

Om Kunden betalar med ett betalkort eller kreditkort online är det möjligt att göra betalningar i följande valutor - CZK, EUR, GBP och USD. Om Kunden betalar direkt till föraren eller en representant för Bolaget är det endast möjligt att betala i CZK och endast med kort vars logotyper visas på Bolagets webbplats. Om kunden betalar online i förväg informeras företagets förare eller representant om betalningen; det är inte nödvändigt att skriva ut ett betalningskvitto.

6.3 Banköverföring

Betalning via banköverföring (med månadsfakturering efter betalning) är endast möjlig på begäran eller när företaget har tillåtit kunden detta betalningsalternativ. I annat fall får Kunden betala fakturan som en förskottsfaktura innan ordern genomförs. I annat fall har Kunden rätt att annullera beställningen. Fakturor får endast utfärdas i följande valutor - CZK och EUR.

  1. Betalningskvitton och fakturering

För betalningar som görs direkt till föraren (med kreditkort eller kontant) skickar vi ett kvitto till kunden via e-post på upphämtningsdagen när resan har slutförts. För betalningar som görs online via Bolagets webbplats skickas ett kvitto (skattefaktura) till Kunden när betalningen är genomförd. Om kunden betalar för en faktura (banköverföring) utfärdas fakturan av företaget och priset inkluderar moms. Om handlingen utfärdas direkt av den avtalsbundna föraren, kan skattehandlingen innehålla moms eller inte, beroende på om föraren är registrerad momsbetalare eller inte. Alla angivna priser är slutgiltiga och inkluderar moms.

  1. Betalning för återresan

Om bokningen omfattar en tur- och returresa eller flera resor kan kunden betala det totala beloppet på en gång eller betala för varje resa separat. Om kunden betalar föraren direkt är det inte möjligt att betala för alla resor på en gång, utan endast för en specifik resa.

  1. Förskottsbetalning

För beställningar där upphämtningsplatsen ligger utanför Prag kan företaget kräva en förskottsbetalning för de valda limousinerna (t.ex. Hummer H200, Lincoln TC120, Lancia Thema, Mercedes S), liksom för resor och beställningar som involverar större grupper. Denna betalning måste göras minst 24 timmar före den planerade upphämtningstiden. I sådana fall måste Kundens företag bekräfta förskottsbetalningen och ange betalningsmetod. Om den begärda förskottsbetalningen inte görs förbehåller sig företaget rätten att annullera beställningen utan att ge någon återbetalning.

  1. Ändring av boknings- och avbokningsvillkor

10,1 Reguljär transport (transfer)

Om en kund vill ändra eller avboka sin bokning kan han göra det via företagets webbplats - https://www.prague-airport-transfers.co.uk/, via e-post eller telefon före avresan - minst två timmar före upphämtningstiden. Om kunden redan har betalat för upphämtningen och avbokat resan inom den tid som krävs kommer företaget att returnera pengarna till honom, eller så kommer tjänsten inte att faktureras. Om kunden inte avbokar tjänsten i tid, betraktas det förbetalda förskottet eller beloppet för genomförandet av transporten som beloppet för den avtalsenliga påföljden som kompenserar företaget för den skada som orsakats av den sena avbokningen.

10.2 Transport med upphämtningsplats utanför Prag

Ändringar och avbokningar av transfer med en utsedd upphämtningsplats utanför Prag omfattas av olika avbokningsvillkor. Avbokningar måste göras minst 24 timmar före den schemalagda hämtningstiden, annars kommer företaget att ta ut en 100 % avbokningsavgift som en schablonmässig ersättning i form av en avtalsenlig vite som betalas av kunden. Anledningen till att tillämpa en 100 % avbokning (kontraktsavgift) är att täcka alla kostnader för den beställda och ej fraktade transporten från företaget.

10.3 Limousiner

Ändringar och avbokningar av limousiner (t.ex. Hummer H200, Lincoln TC120, Lancia Thema, Mercedes S) omfattas av avbokningsvillkor än vanliga överföringar. Avbokningar måste göras minst 24 timmar före den schemalagda upphämtningstiden, annars debiterar företaget en 100% avbokningsavgift. Anledningen till att tillämpa en 100 % avbokningsavgift är att täcka alla kostnader för den beställda och obevakade transporten av företaget. Om ditt flyg är kraftigt försenat (mer än 20 minuter) kan det hända att vi inte kan tillhandahålla den bokade tjänsten. Under sådana omständigheter försöker vi hitta bästa möjliga lösning och erbjuder full återbetalning eller möjlighet att ändra bokningen till en senare tidpunkt eller ett alternativt fordon. Dessa situationer är helt undantagna från vårt kompensationssystem.

10,4 Utflykter, rundturer och andra tjänster

Avbokningar måste göras minst två timmar före den planerade resan. I annat fall debiterar företaget en avbokningsavgift på 100% (avtalsvite, som en schablonmässig ersättning för sen avbokning). För större grupper eller bokningar som kräver förskottsbetalning måste avbokningar göras minst 24 timmar före påbörjandet. I annat fall debiterar företaget en avbokningsavgift på 100% som en schablonersättning i form av ett avtalsvite som betalas av kunden. Avbokningsavgiften på 100 % täcker alla kostnader för den tjänst som redan har beställts och som inte har tagits i bruk för företagets räkning.

  1. Återbetalningar, betalningsanmärkningar och konsumenttvister

Om kunden avbeställer en förbetald onlinetjänst och har rätt till återbetalning, kommer pengarna automatiskt att återbetalas till det kort (bankkonto) som användes för att betala beställningen, vanligtvis inom 5 arbetsdagar. I annat fall måste alla krav på återbetalning för annullerade eller obetalda tjänster göras inom 30 dagar skriftligen eller via e-post till företagets e-postadress eller postadress.

Vid tvist om återbetalning eller felaktigt debiterad betalning har kunden möjlighet att lösa tvisten i form av ett Klagomål eller en Betalningsanmodan, som då vederbörligen prövas inom 30 kalenderdagar från dagen för anspråket. Om klagomålet avvisas kan kunden vända sig till organet för lösning av konsumenttvister, se punkt 15.

  1. Ersättning och maximalt avtalsvite

Skadeståndsanspråk ska framställas inom 30 dagar skriftligen eller via e-post till Bolagets adress eller e-postadress. Efter utgången av denna period har Kunden inte längre rätt att kräva ersättning eller något relaterat skadeståndsanspråk avseende tillämpningen av avtalsvitet. Kundens eventuella klagomål kommer dock att utredas på lämpligt sätt. Ersättning för skada/besvär är begränsad till ett maximalt belopp som motsvarar transportpriset per bokning men som inte överstiger CZK 2 000 - ett maximalt avtalsvite. Skadestånd är undantaget när, av logistiska skäl, en ersättningsvagn av samma typ eller samma vagn tillhandahålls i en annan färg och i situationer där skadan uppstår på grund av händelser som tjänsteleverantören inte kan påverka, såsom naturkatastrofer. Skadeståndsanspråk om ditt flyg är kraftigt försenat eller anländer tidigare (mer än 20 minuter) är också undantagna från vårt ersättningssystem.

  1. Klagomål och tillämpningen av avtalspåföljden

13.1 Vid eventuella problem måste kunden följa denna procedur för reklamationshantering. Om en Kund önskar kräva skadestånd måste han omedelbart informera Företaget om problemet. Om Kunden inte kan hitta sin förare eller har något annat problem med en viss beställd tjänst kontaktar han omedelbart Bolaget via telefon. Om problemet inte löses omedelbart eller i den utsträckning som krävs, kommer kunden att meddela detta till företaget via e-post eller skriftligen och kommer att ge detaljer om klagomålet. Klagomålet kommer sedan att utredas så snart som möjligt, vanligtvis inom några dagar.

13.2 Alla nödvändiga kontakter angående företaget i syfte att lämna in ett klagomål eller kräva en avtalsenlig påföljd/ersättning ska hittas av kunden på beställningen eller transportavtalet, eller så kommer dessa kontakter att finnas på en synlig plats i bilen, eller kontakten tillhandahålls av respektive förare av bilen som kunden transporteras till.

13.3 Vid brott mot Bolagets skyldigheter avseende hantering och lagring eller användning av dess Personuppgifter har Kunden rätt till klagomål mot Bolagets beteende i denna fråga. Klagomålet kommer att skickas av kunden till företagets adress eller e-postadress, som kommer att granska kundens klagomål, undersöka och vidta nödvändiga åtgärder både med avseende på klaganden och med avseende på andra kunder.

  1. Kundens skyldigheter

14.1 Kunden är skyldig att vid transporttillfället uppträda i enlighet med chaufförens anvisningar och särskilt iaktta de säkerhetsföreskrifter som gäller för den aktuella transporten. Kunden bekräftar att han har informerats om alla omständigheter, inklusive säkerhetsföreskrifter, före transport. Kunden förbinder sig också att inte på något sätt skada transportören och transportfordonet, bevara dess renlighet, skada andra transporterade personers egendom eller orsaka problem under transporten. Vid brott mot dessa skyldigheter är kunden medveten om ansvaret för den skada som företaget, den beställda transportören eller tredje part orsakar genom sina handlingar.

14.2 Kunden är också skyldig att gå ombord på fordonet vid överenskommen ankomsttid, utom när han får reda på att han inte kan gå ombord på det av giltig anledning (anges ovan).

  1. Utomrättslig reglering av konsumenttvister

Om det uppstår en konsumenttvist mellan oss och konsumenten enligt ett avtal om tillhandahållande av tjänster som inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse (t.ex. ett krav avvisas som obefogat), kan konsumenten lämna in ett förslag till lösning av en sådan tvist utanför domstol till det utsedda organet för lösning av konsumenttvister utanför domstol, vilket är: den tjeckiska handelsinspektionsmyndigheten (Central Inspectorate - ADR Department). Efter att konsumenten har uttryckt sin åsikt kommer den senare att föreslå en lösning på tvisten.

I händelse av en konsumenttvist som rör försäljning av våra varor eller tillhandahållande av våra tjänster är den tjeckiska handelsinspektionen - www.coi.cz ("CTIA") behörig myndighet för tvistlösning utanför domstol och kan kontaktas angående alla konsumenttvister. Från och med den 15 februari 2016 kan du också använda webbplatsen https://webgate.ec.europa.eu/ för att lämna in ett förslag om att inleda tvistlösning utanför domstol och för att få information om tvistlösning utanför domstol av konsumenttvister (inklusive gränsöverskridande tvister). Det kan också finnas andra så kallade auktoriserade personer/enheter för tvistlösning utanför domstol av konsumenttvister, där det också är möjligt att inleda - lösa tvistlösning utanför domstol.

  1. Giltigheten av dessa villkor

Dessa Allmänna Villkor gäller på obestämd tid från och med den 1 september 2024. Vid ändringar av dessa villkor, som förbehålls av Bolaget, anses Kunden vara bunden av villkoren i den version som gällde vid tidpunkten för avtalets undertecknande eller den giltiga beställningen skickades eller placerades.