Vanliga frågor

1Kan jag avboka en bokning som jag redan har betalat för och få återbetalning?

Ja, i de flesta fall är det två timmars uppsägningstid. Så om du avbokar minst två timmar innan turnéns start garanterar vi full återbetalning. Det finns dock några få undantag, som vår Jazzbåtkryssning eller privat tur, där en 24-timmars uppsägningstid gäller. Alternativt kan vi erbjuda dig ett alternativ att ta samma turné vid en annan tidpunkt eller på ett annat datum, eller byta ut turnén mot en annan. Om ersättningsturen är dyrare kommer du att bli ombedd att täcka prisskillnaden.

2Kan jag ändra en reservation om vädret inte är så bra (regnar etc)?

Ja, men du måste meddela oss minst två timmar innan turnén börjar. Det finns dock några få undantag, som vår Jazzbåtkryssning eller privat tur, där särskilda villkor kan gälla. Om du önskar ändra en sådan tur där särskilda villkor överenskommits, är det inte alltid möjligt att tillhandahålla en ändring kostnadsfritt om meddelandet sker för sent.

3Erbjuder ni rabatter till barn, studenter, seniorer eller grupper?

Rabatter ges till barn, studenter (med ett giltigt ISIC-kort), seniorer och större grupper om det anges för en lämplig rundtur. Där det inte är tydligt specificerat finns inga rabatter tillgängliga.

 

4Är priserna för promenader, turer, utflykter slutgiltiga?

Det finns inga dolda extrafunktioner: inga extra serviceavgifter, skatter, bokningsavgifter eller kreditkortsavgifter.

5Hur får jag biljetten/vouchern för min turné?

När vi mottagit din bokning skickar vi dig en bokningsbekräftelse via e-post. E-postbekräftelse är din biljett. Skriv ut den eller spara den på din telefon/surfplatta och presentera den i början av utflykten eller kryssningen.

6Är priserna inklusive skatter? Är dina priser konkurrenskraftiga?

Biljettpriserna är per person, inklusive alla skatter. Priserna är desamma som eller lägre än du skulle betala i Prag, och det tillkommer inga bokningsavgifter, serviceavgifter eller kreditkortsavgifter. Priser för turer på rea (se avsnittet Specialerbjudanden ) representerar stort värde, vilket är svårt att hitta någon annanstans. Med våra generösa avbokningsvillkor, även om du hittar ett bättre erbjudande när du är i Prag och du har valt att betala i förskott, kan du fortfarande avboka din bokning utan påföljd (om du meddelar oss två timmar före turnén). De flesta av våra turer behöver inte vara förbetalda.

7Är alla utflykter, turer eller guidade promenader rullstolsvänliga?

Nej, endast vissa utflykter/vandringar/turer är tillgängliga för rullstolsburna. En följeslagare behövs för att hjälpa till med att gå av och på bussen/minibussen i alla fall. Vänligen kontakta oss angående just den tur du är intresserad av, så meddelar vi dig om den är tillgänglig för rullstol.

8Finns det någon fördel med att boka i förväg?

Prag är en populär stad och att boka i förväg rekommenderas starkt. Det garanterar dig en plats på den turné du väljer, på den dag du väljer.

FAQ - Promenader och turer

1Jag vill ta mer än en rundtur: vilka är de bästa kombinationerna? Jag vill inte se samma saker igen.

Vissa turer inkluderar delar av andra turer, eller med andra ord, om du går på en tur kanske du ser något du redan har sett. Till exempel, Superior Tour liknar vår gratis/gratis rundtur. Så om du åker på vår Superior Tour finns det ingen anledning att ta vår gratistur och vice versa. Turen till Pragborgen eller rundturen i Judiska kvarteren ingår också delvis i Free Tour eller Superior Tour, så bestäm noga vilken du föredrar, eftersom det inte rekommenderas att göra båda. Oftast räcker det med bara en stadsrundtur. Andra turkombinationer eller dagsturer är bara bra.

2Garanterar du en plats på en turné om jag bara dyker upp på mötesplatsen?

Nej. Du måste boka online för att vara 100 % säker på en plats. Vi har inga avbokningsavgifter, så att du kan avboka när som helst upp till en timme innan turnén startar, så det finns ingen risk för dig.

3Erbjuder ni turer endast på engelska?

Turer som erbjuds på vår webbplats, förutom individuella turer, privata utflykter eller bilturer i Prag, genomförs huvudsakligen på engelska. Men samma turer vissa dagar är också möjliga på andra större språk som tyska, franska, italienska eller ryska (kolla bokningsformuläret på webbplatsen för att se om en viss tur är tillgänglig på ditt språk). Däremot kan turer på andra språk ha olika priser.

4Var exakt kan jag hitta din reseguide?

Detta är väldigt enkelt. Mötesplatsen för alla promenader (förutom Beer and Ghost Tour) är i hörnet av Paris Street (Pařížská) och Gamla Stans torg, mittemot St Nicholas Church bredvid det tjeckiska turistkontoret. Du kan fråga i din hotellreception om exakta vägbeskrivningar. Torget i Gamla stan ligger bara en kort promenad från tunnelbane- eller spårvagnsstationen Staroměstská och är en av de mest kända platserna i Prag. Leta sedan efter ett rött paraply med logotypen Prague Airport Transfers, så hittar du vår reseguide som väntar på dig i närheten. Detta är också mötesplatsen för vår gratis turné. Det finns en annan mötesplats för alla kryssningar. Det finns ingen reseguide för kryssningar, och du hittar detaljerad information i bekräftelsemailet om vart båten avgår ( se bilder ).

5Hur stora är resegrupperna? Vilka typer av fordon använder du?

Storleken på resegrupperna varierar beroende på säsong mm. Vanligtvis, under sommarmånaderna, är grupperna större jämfört med vintermånaderna. Men för din bekvämlighet sätter vi aldrig ihop för många personer, eller så kan vi använda fler reseguider, dela upp gruppen etc. Om turen är försedd med ett fordon använder vi oftast minibussar med plats för 4, 8 eller 20 passagerare. För privata utflykter har du möjlighet att ange vilken modell eller typ av fordon som kan passa dig bäst (till exempel kanske du föredrar en minibuss istället för en sedan etc., i mån av tillgång).

6Vår gratistur jämfört med andra gratisturer.

Det finns några andra gratisturer i Prag, och du behöver ingen "voucher" eller att använda ett flygplatstransferföretag för att gå med i en - dyka upp. Men det finns några fällor och vissa skillnader också. Alla andra gratisturer fungerar på ett tipsbaserat system, vilket innebär att du inte betalar i förskott, men du ombeds artigt att lämna ett tips i slutet av turen. Det är därför vi är olika - med våra gratis tur tips förväntas inte, eftersom våra guider är fullt betalt. Vår gratis fyra timmar långa rundtur är längre och täcker ett mycket bredare område än de flesta andra gratisturer, som genomförs på 2,5 timmar.

7Är alla dina promenader rullstolsvänliga?

Alla promenader kan organiseras för personer som använder rullstol, men de mest rekommenderade är: Gamla judiska kvarteren, Gamla Prag och (Spökvandring), och medeltida Prag eftersom de andra turerna använder båt- eller spårvagnstransport.

 

8Är minibussarna uppvärmda/luftkonditionerade?

Ja, alla våra minibussar är uppvärmda på vintern och luftkonditionerade på sommaren. Öppna panoramabussar används för vissa turer under sommarmånaderna (vanligtvis från mitten av juni till mitten av september) om vädret tillåter. Dessa bussar har öppet tak, och vissa har heller inga inglasade fönster.

FAQ - Utflykter/dagsturer

1När jag bokar din utflykt utanför Prag kommer jag att kunna utforska på egen hand eller shoppa etc?

Ja. Om du bokar en delad/organiserad utflykt efter att du anlänt till destinationen kommer din guide att ge dig en rundtur. Efter rundturen har du ledig tid att spendera på egen hand (vanligtvis en eller max två timmar, beroende på typen av utflykt). Om du bokar en privat utflykt bestämmer du hur länge du stannar och vad du vill se.

2Vilken typ av lunch serverar du på resor utanför Prag?

Det serveras lunch på en trevlig restaurang för specificerade (endast för utvalda delade/organiserade utflykter). Du kommer för det mesta att välja mellan några få måltider, inklusive en traditionell tjeckisk måltid och en vegetarisk rätt. Drycker ingår inte.

På de heldagsresor där lunch inte ingår i priset har du fortfarande tid att äta lunch på egen hand. Din guide ger dig gärna några restaurangtips.

Under halvdagsresor (som Terezín, Kutná Hora eller Konopiště) finns det inte tillräckligt med tid för en ordentlig lunch, men du kommer att ha möjlighet att köpa ett mellanmål.

FAQ - Flodkryssningar

1Vilken är den rekommenderade upphämtningstiden från vårt hotell för denna utflykt?

Vårt råd är mellan 9 och 10. Detta är dock bara vår rekommendation och du kan ange vilken tid som passar dig.

2Finns det toaletter på båtarna?

Ja, varje båt är utrustad med toaletter.

3Hur är båtarna upplagda?

Varje båt har ett slutet nedre däck (där buffén serveras) och ett öppet soldäck med bord.

4Finns det privata bord för två på båtarna?

Majoriteten av borden är för sex gäster, några för fyra. Det finns inga bord för två, men par kan ha sina egna bord om kryssningen inte är full. Om du vill ha ett bord bara för två, kanske du vill boka några av våra privata romantiska kryssningar.

5Är kryssningarna som erbjuds roliga?

Kryssningarna är förtjusande men ska inte jämföras med lyxkryssningarna i Paris, som definitivt är mycket dyrare. För middags- och lunchkryssningar serveras måltiden som buffé, vilket kanske inte passar alla. Behöver du en a la carte-meny bör du istället överväga vår Jazzkryssning. Kom gärna med den förväntningen i åtanke, så får du en bra kväll.

6Erbjuder ni rabatter för stora grupper?

För grupper på 20 personer eller fler kan vi erbjuda specialrabatter, menyer mm.

7Vad är klädkoden för turerna och kryssningarna?

Smart casual från jeans till kostymer och aftonklänningar anses vara OK.